ראשי עיתוד מלאי ורכש ארגון המחסן ספירות מלאי להורדת קובץ בנושא זה - לחץ כאן

עיתוד מלאי ורכש

ארגונים רבים בהתעשייה, במסחר ובשרותים, עוסקים ברכש טובין לצורך מילוי ייעודם. שיטות הרכש רבות ומגוונות החל מפרסום מכרזים, כריתת הסכמי מסגרת עם ספקים, ו/או רכש מספקים שונים תוך ניהול משא ומתן. רכש הטובין בחלק מהמקרים נועד למלאי ומשמש את הארגון לפעילות השוטפת, בחלק מהמקרים מבצעים רכש (קניינות) לצורך פתרון צורך נקודתי בשוטף בעוד שיטות הרכש והדרך להתקשרות ידועה לרוב גורמי הרכש בארגון, שיטת הגדרת הצרכים ההספקה, ובמה להתמקד בעת ביצוע ההתקשרות אינה נהירה דייה. ההחלטות הרכש מתבצעות על סמך ניסיון, תחושות ואינטואיציה.
כתוצאה מזה : רוכשים מלאי מיותר, רוכשים מנות קטנות מדי
במצבי לחץ וצורך פתרון בעיה קריטית רוכשים מכל הבא ליד ולעיתים במחירים גבוהים ויקרים לעומת רכש שיטתי וסדור.תהליך הרכש הינו תהליך מקצועי שיטתי סדור מחייב עבודה ע"פ נהלים, מדרג סמכויות, מחייב ידע מקצועי הן בצד הטכני והן בצד התהליכי והן בצד הכלכלי. מעקב אחר המוצרים שנרכשו בהיבט האיכות, טיפול בביצוע החזרות לספקים הינן פעולות חיוניות אשר משפרות את הרכש העתידי, ומקטינות היוצרות מלאי עודף . בארגון אשר מחזיק מלאי מוצרים לצורך פעילותו השוטפת (ייצור, מכירה, אחזקה) קיימת חשיבות רבה לביצוע רכש באמצעות "מודל מלאי" אשר מבטיח רצף תפעולי מחד ומאידך צמצום התופעה של יצירת מלאים עודפים.